Ελληνορωμαϊκά!

Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025

ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ 2025 - "σκαμπίλι από την ΠΑΝΑΓΙΑ..."

 

Μετά τη μεγάλη φωτιά του καλοκαιριού στο Άγιον Όρος, είχα πάει να δω το γέροντα. Ήταν «θυμωμένος» και φώναζε. «Σκαμπίλι από την Παναγία ήταν».

" σκαμπίλι από την ΠΑΝΑΓΙΑ" για τις φωτιές ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ

Άρχισε την πρώτη μέρα της νηστείας και τελείωσε την τελευταία (με το παλιό εορτολόγιο που γιορτάζει το Όρος).

Λέγανε ότι θα σβήσει πιο μπροστά, γιατί δε φυσούσε και όμως έσβησε την τελευταία μέρα κι ας είχε αέρα.

Λες και την οδηγούσε ένα χέρι, πήγαινε γύρω – γύρω από ‘κει που δεν την περιμένανε και παρέκαμπτε τις ζώνες ασφαλείας. Κάηκαν τα δάση! Κάηκε το κοσμικό φρόνημα;»

Ανατριχίλα προκαλεί αυτή η προφητεία του Αγίου Παΐσίου !!
Σύνδεσμος Βίντεο https://youtu.be/wVJcThro6BU

ΝΑ ΑΝΑΡΩΤΗΘΟΥΜΕ ΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΣΚΑΜΠΙΛΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΙΑ ΟΣΑ ΚΑΝΟΥΜΕ 

σε ένα χωριό απέναντι από την Πάτρα έστησαν μέρες Νηστείας της ΠΑΝΑΓΙΑΣ τρικούβερτο γλέντι με νταούλια και χορούς - έβλεπαν τις φλόγες που  καιγόταν η ΑΧΑΙΑ και αυτοί χόρευαν σαν τα παρτάλια.
ΣΤΩΜΕΝ καλώς 
Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας


Ο ΑΓΙΟΣ τα φύτευε και οι δαίμονες τα έκαιγαν - ότι συμβαίνει σήμερα

 

Έλεγε ο Άγιος Γέροντας Ιάκωβος:

«Όταν πήγα στο Μοναστήρι, λόγω παλαιοτέρας πυρκαιάς τα γύρω βουνά ήταν γυμνά και μόνο λίγα πεύκα και έλατα που σώθηκαν από την πυρκαιά υπήρχαν πολύ αραιά. Καθώς λοιπόν πήγαινα στις διάφορες διακονίες είχα στην τσέπη μου σπόρους από τα κουκουνάρια των πεύκων και τους έσπερνα σ' όλη τη γύρω περιοχή.»
Ετσι σιγά σιγά με την πρωτότυπη αυτή φροντίδα και κυρίως με την προσευχή του, το δάσος ξαναζωντάνεψε, φύτρωσαν τα πευκάκια και τα γύρω βουνά είναι κατάφυτα από τα μυροβόλα πεύκα!
«Έκανα ειδική προσευχή, έλεγε ο Γέροντας, να διαφυλαχθεί το δάσος κυρίως από τις πυρκαιές που έχουν ως αιτία και τον φθόνο του διαβόλου, που βάζει τα όργανά του να καταστρέφουν τα δάση!»
~ Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης
[Απόσπασμα από το βιβλίο της Μονής Οσίου Δαβίδ «Ένας Άγιος Γέροντας ο μακαριστός π. Ιάκωβος»].

Τρίτη 12 Αυγούστου 2025

καλά τα εναέρια και οι επίγειες δυνάμεις ..μήπως ξεχασάτε τις ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ για την αποτροπή της φωτιάς

 

τελικά μόνο για τα πανηγύρια είμαστε , όπως έλεγε ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ
πάρτε τις ΕΙΚΟΝΕΣ και την ΠΙΣΤΗ των προγόνων μας για να σταματήσει το κακό.

θυμόμαστε από τον ΘΗΒΑΙΟ ΠΟΛΙΤΗ

Να λέμε την ευχή που έλεγε ο Άγιος Γέροντας Παϊσιος
Αυτές τις ημέρες είναι απαραίτητο να λέμε καθημερινά την ευχή που έλεγε ο Άγιος Γέροντας Παϊσιος.
«Αθέων Αγαρηνών τα βέλη σύντριψον Δέσποινα, και πάσαν επιβουλήν δαιμόνων ματαίωσον, λαόν χριστεπώνυμον σκέπων και φυλάττων, ίνα πόθω σε δοξάζωμεν»,
από τον κανόνα του Οσίου Νικολάου του Κατασκεπηνού.





Καίγεται η Ελλαδίτσα μας με δαίμονες φωτιάς ..που θα πάει αυτό ;

και μια πρεσβυτέρα μας έστειλε αυτό ...

Καλά τα λες Κωνσταντίνε δαιμονικές φωτιές αφού εμείς με την ζωή μας τους ακολουθούμε και τους επικαλουμαστε.Που είναι η νηστεία, όλοι τρέχουν στα κατά τόπους πανηγύρια για φαγητό χορό και ότι άλλο εκτός από το να τιμήσουμε τους Αγίους που εορταζουν.
Σκεφτήκαμε ποτέ να ραντίσουμε εν καιρό πυρκαγιάς τα σπίτια μας και τις περιουσίες μας με αγιασμό;

Το φόβητρο των δαιμόνων;

Αυτό είναι το μόνο Επιβραδυντικό υγρό που φέρει μέσα του το Άγιο Πνεύμα. Που είναι ο κόσμος να κατακλύσει τις εκκλησίες στις παρακλήσεις για την Παναγία μας. 

20 το πολύ 30 άτομα σε κάθε ναό. 

Και μετά τι ζητάμε βοήθεια από ποιόν και από πού;
Όταν όμως θα πέσει η πυρηνική φωτιά και όλοι θα τρέμουμε από το φόβο μας τότε θα κατακλύζουμε τους ναούς και τα μοναστήρια γιατί εκεί θα είναι μηδενική η ραδιενέργεια από την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.
Δυστυχώς. Μυαλό δεν έχουμε ούτε φόβο Θεού!!
ΣΤΩΜΕΝ καλώς 

2025 - ΠΡΟΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ


ΤΩΡΑ ΤΡΕΧΟΥΝ ΜΑΖΙ - 

ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ..ΑΥΤΑ ΛΕΝΕ ΑΥΤΟΠΤΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ 

ΤΑ 9 ΜΠΟΦΟΡ ΗΤΑΝ ΣΑΝ ΤΑ 9 ΡΙΧΤΕΡ



1000 ΚΑΤΑΣΧΕΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΕΓΙΝΑΝ ΜΠΟΥΡΛΟΤΟ 

Φωτιά στην Αχαΐα: Οι φλόγες πέρασαν από μάντρα με κατεσχεμένα αυτοκίνητα, εκατοντάδες έγιναν στάχτη

Τα οχήματα στη μάντρα, μεταξύ Άνω και Κάτω Αχαγιάς, καταστράφηκαν ολοσχερώς


ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΤΡΑΣ 

ΒΙΝΤΕΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

ΧΙΟΣ 

ΒΙΝΤΕΟ ΖΩΝΤΑΝΗ ΣΥΝΔΕΣΗ




ΚΑΤΕΒΑΖΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΓΕΩΤΡΥΠΑΝΑ ΣΤΗΝ ΛΙΒΥΗ 


Έρευνες στα χωρικά ύδατα της Λιβύης σε σύντομο χρονικό διάστημα προαναγγέλλει ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, στο πλαίσιο της προσπάθειας της 
Τουρκίας για επέκταση των ερευνητικών δραστηριοτήτων εκτός των θαλάσσιων περιοχών της.

Σε συνέντευξή του στο Sky News Arabia, ο Μπαϊρακτάρ ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν τα τουρκικά ερευνητικά σκάφη σεισμικές έρευνες στα χωρικά ύδατα της Λιβύης και της Σομαλίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής της Τουρκίας που επικεντρώνεται στην εξερεύνηση ενεργειακών ευκαιριών εκτός της χώρας.

ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΜΕΓΕΘΟΥΣ 4 ΡΙΧΤΕΡ 




Σεισμός μεγέθους 4 Ρίχτερ εκδηλώθηκε στο Άγιο Όρος λίγο πριν τις 23:30 το βράδυ της Τρίτης.

Σύμφωνα με την αναθεωρημένη λύση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, το επίκεντρο του σεισμού υπολογίζεται στα 10 χιλιόμετρα δυτικά βορειοδυτικά των Καρυών.

Το εστιακό βάθος του σεισμού υπολογίζεται στα 13,1 χιλιόμετρα.

με πληροφορίες από το https://www.protothema.gr/

ΕΝΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΦΥΛΑΔΕΣ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΣΚΗΝΕΣ ΠΟΡΝΟ - ΠΩΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΣΤΑ ΑΓΙΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ... 

ΣΤΩΜΕΝ καλώς 

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας 


Τέρμα τα γλέντια και τα χοροπανηγύρια της Παναγίας ..τα πράγματα γίνονται δύσκολα και θέλουν σοβαρή προσευχή

Η Ελλαδίτσα μας καίγεται με δαίμονες φωτιάς που περιμένουν απλώς να σηκωθεί το αερικό ..ποιος δεν καταλαβαίνει ;
Διαβάζουμε: 
ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΥΟΥΜΕ ΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ! ΔΕΝ ΤΡΩΜΕ ΚΡΕΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΑΛΛΑ ΨΑΡΙ!

ΜΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗ:

Παρακαλώ με πολύ σεβασμό τους ευσεβείς και ευλαβείς Χριστιανούς να έχουν υπ' όψη τους ότι 14 Αυγούστου, παραμονή της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ η νηστεία. 

Σκοπός της νηστείας του Δεκαπενταυγούστου ΔΕΝ είναι τα πανηγύρια, τα γλέντια, οι χοροί και το φαγοπότι. Αλλά να ετοιμάσουμε τον εαυτόν μας με εξομολόγηση να κοινωνήσουμε το ΣΏΜΑ και το ΑΙΜΑ του Χριστού μας. 

Γίνεται κατανοητό, ότι όσοι δεν έχουν εξομολογηθεί και δεν εγκρατεύονται,αλλά καταλύουν την νηστεία της παραμονής της Παναγίας, ΔΕΝ έχουν δικαίωμα να κοινωνήσουν.

Διότι, δεν μπορεί κανείς από το βράδυ να τρώει και να πίνει, και να θέλει την επόμενη ημέρα να κοινωνήσει. 

Ας μη μετατρέπουμε την ουσία των εορτών σε κοσμικές διασκεδάσεις., γλέντια και φαγοπότι. Ούτε να δικαιολογούμε την κρεοφαγία, ότι είναι δήθεν έθιμο!

Ας μιμηθούμε την ζωή και τις αρετές της Μητέρας του Θεού μας. Αυτή είναι η μεγαλύτερη τιμή που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε στην Παναγία μας. 

Επίσης, εάν η γιορτή της Παναγίας πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή, τότε ΔΕΝ  τρώμε κρέας, αλλά  ΨΑΡΙ.

Γι' αυτό, συνιστώ την προσοχή σ' όλους όσους θέλουν να τιμήσουν την Παναγία μας, να κάνουμε υπακοή στην Εκκλησία και όχι στην κοιλιά μας.

Σας εύχομαι "Καλή Παναγιά" να γιορτάσουμε όλοι.  

Χρόνια  πολλά  στις εορτάζουσες και στους εορτάζοντας.

Με πατρικές ευχές. 

+Ο Μητροπολίτης Αντινόης Παντελεήμων 
Κάλυμνος, Αύγουστος 2025.

μας καίει η αμαρτία...Καίγεται η χώρα: Δραματικές ώρες στη Ζάκυνθο, μαζική φυγή κατοίκων - Πύρινος εφιάλτης σε Αχαΐα, Χίο, Βόνιτσα, Πρέβεζα, Ωρωπός, Αχαία, Πρέβεζα

Αδιάκοπη είναι η μάχη με τις φλόγες που δίνουν οι πυροσβεστικές δυνάμεις από τα ξημερώματα της Τρίτης 12/8 σε διάφορα μέτωπα στη χώρα, με την πυρκαγιά στη Ζάκυνθο να είναι η πιο ανησυχητική, αφού οι φλόγες έχουν περικυκλώσει το χωριό Αγαλά και έφτασαν στις αυλές των πρώτων σπιτιών.
Εξίσου δύσκολη είναι η κατάσταση στην Αχαΐα, με τις εκκενώσεις περιοχών μέσω του 112 να φτάνουν πλέον τις 16. Η φωτιά καίει κοντά στη βιομηχανική ζώνη Πάτρας.
Παράλληλα, στα πύρινα μέτωπα λίγο πριν τις 15:00 προστέθηκαν αυτό του Πευκόφυτου Ωρωπού που όμως περιορίστηκε γρήγορα, αλλά και της Χίου.
Περισσότερα στον ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

Η πλατειά λεωφόρος της αμαρτίας κάθε μέρα φτιάχνει πνευματικά τροχαία με πολλές ψυχές να χάνονται.

 


 η μεγάλη εορτή του ΣΩΤΗΡΟΣ  που πριν λίγες μέρες εορτάσαμε ( της Μεταμόρφωσης) και οι " σωτήρες"  της Ελλάδος σηκώθηκαν πάλι  για να  μας σώσουν και να  μας φέρουν περισσότερη δημοκρατία, γιατί λένε ότι την ξεθωριάσαμε. 

Που να ξέρουν όλοι ότι όλα και όλους, μας παρακολουθεί κατά πόδας και κατά τις μύχιες σκέψεις των καρδιών μας ο ΣΩΤΗΡΑΣ Ιησούς Χριστός.

Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας

Ακουμπήσαμε πλέον οριακά σημεία όπου στο οδόστρωμα της ζωής μας ζωγραφίζονται κόκκινες γραμμές που σε προειδοποιούν " από εδώ και πέρα το ΧΑΟΣ και ο θάνατος" .

Η πλατειά λεωφόρος της αμαρτίας  κάθε μέρα φτιάχνει πνευματικά τροχαία με πολλές ψυχές να χάνονται.

Άνθρωποι που πιστεύουν ή δυσκολεύονται να πιστέψουν συνδέονται τώρα με ένα κοινό σημείο και αυτό είναι τα αδιέξοδα που όλοι γνωρίζουμε ότι μας τα έφτιαξαν για να περικυκλώσουν την καθημερινότητα μας.

Οι Πιστοί σηκώνουν τα μάτια επάνω και οι δυσκολεμένοι αδελφοί μας μονολογούν ότι μόνο ένα " θαύμα"  μας σώζει δίχως φυσικά να πιστεύουν στο ΘΑΥΜΑ, αλλά ενδόμυχα επιζητούν τον από μηχανής θεό που έρχεται στο τέλος της τραγωδίας.

 Η σημερινή Ελληνική τραγωδία είναι ότι στερούμεθα από αναστήματα άγια και ταπεινά που να φωνάξουν " μέχρις εδώ" και έτσι η τραγωδία συνεχίζεται και περιπλέκεται.

Είναι βλέπεται και η απόγνωση ότι τον Έλληνα και την Ελληνίδα αφού τον πάτησαν κάτω και του έβαλαν αλυσίδες μνημονίων και καταναγκασμού, μόλις του είπαν " να τώρα στις βγάλαμε" , αμέσως μετά του ξαναφορούν νέες χειροπέδες πιο γυαλιστερές  και μάλιστα ψηφιακές για να τον παρακολουθούν εις κάθε λεπτομέρεια.

Επικαλούνται χίλιους δυο λόγους από την κλιματική αλλαγή , την ενεργειακή και επισιτιστική κρίση και τόσα άλλα που μας έχουν για εκπλήξεις από τον Σεπτέμβριο.

Πάντα οι παγκόσμιοι δεσμοφύλακες  κρατούν μυστικά τα σχέδια τους και τα σερβίρουν με ευγενικό τρόπο άσχετα αν σε λίγο αυτά πονάνε.

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η έννοια της δικιάς τους  Δημοκρατίας μπερδεύτηκε με την μαύρη μαγεία και τον σατανισμό και μέσω του αποκρυφισμού και των οργάνων της που ως δαιμονική πλημμυρίδα κατέκλυσε τα πάντα, προσπαθεί να παρεμβληθεί και να φέρει τον παγκόσμιο μεσσία που θα μας σώσει από τους πολέμους, τις επιδημίες και τα δεινά μοιράζοντας μας τα  ψηφιακά μπιχλιμπίδια του.

Και πιο δυστυχία είναι που κάποιοι και είναι πολλοί οι εκκλησιαστικοί ταγοί που βρίσκονται σε συν - αντίληψη με το σύστημα αυτό της παγκόσμιας διακυβέρνησης που απεχθάνεται ΧΡΙΣΤΟ και φυσικά  γεύεται πνευματικό θάνατο.

Για αυτό κάθε μέρα ζούμε τόσες ανθρώπινες τραγωδίες γιατί το ψάρι έχει χαλάσει από το κεφάλι.

Η  έννοια του Δικαίου και της Δημοκρατίας πεινάει ΧΡΙΣΤΟ και αγωνιά  με όλους εμάς για το αμέσως αύριο.

Όλη η μπόχα και  η διαστροφή των ημερών μας κυοφορεί κάτι πολύ μεγάλο και μπαίνει το ερώτημα "πως θα ταξιδέψει η ανθρωπότητα από εδώ και πέρα στην καρδιά του σκότους; " 

Φωνάζουν οι άγιοι του αιώνος μας " βάλτε ΧΡΙΣΤΟ στις ζωές σας , βρείτε τον Κύριο στις ημέρες σας , κυκλοφορεί ανάμεσα σας και ρίχνει τα δίχτυα του για να αλιεύσει ψυχές" 

Το  σκάφος της ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ είναι αβύθιστο και μακάριοι είναι όσοι είναι πλήρωμα του αλλά και αυτοί που βρίσκονται έξω από αυτό και τους έχουν πετάξει παλαμάρια και τους τραβάνε  από την άβυσσο της απώλειας.

Είπαν και λένε οι άγιοι των ημερών μας ότι έρχεται Μεγάλη Σαρακοστή σε ολάκερη την ανθρωπότητα  που ποτέ δεν γνώρισε τέτοια ο κόσμος.

Λένε επίσης ότι η Ελλάδα είναι τυχερή γιατί ζει ήδη το μεγάλο ΘΑΥΜΑ. 

Ποιο είναι αυτό;

Επιβιώνουμε παρ όλα όσα μας έχουν κάνει και μας κάνουν ή σχεδιάζουν να μας κάνουν.

Κάθε μέρα το βιώνουμε όλοι ανεξαιρέτως το ΘΑΥΜΑ , άλλοι το νοιώθουν, άλλοι το προσπερνούν, αλλά το ΘΑΥΜΑ συνεχίζεται μεγαλώνει και επεκτείνεται μέχρι να μας " φάει όλους" η άφατη φιλανθρωπία του ΣΩΤΗΡΑ μας Ιησού Χριστού.

Αδελφοί να μην τα ξαναλέμε περάσαμε στο χάος των σκοτεινών μηχανισμών και ταυτόχρονα  στην Αγάπη που περικλείει το ΘΕΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ του ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ για τις ημέρες μας.

Ας προσπαθήσουμε να μην σκανδαλιζόμαστε από τους σωτήρες των ημερών μας αλλά ας έχουμε τους οφθαλμούς μας  σε εγρήγορση.

https://konstantinoupolipothoumeno.blogspot.com/

ΣΤΩΜΕΝ καλώς 

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας 

Θαυμαστά -ΛΟΓΟΙ και ΣΗΜΕΙΑ

 

Ένας Σέρβος σπουδαστής, ονόματι Πέτρος Ρέστοβιτς από το Βελιγράδι, άθεος και αβάπτιστος μέχρι τα 19 του χρόνια, βρήκε την πίστη και ζήτησε να βαπτιστεί στο Μοναστήρι του Χιλανδαρίου.
 Καθώς γινόταν το Μυστήριο του Βαπτίσματος, κάποιος φίλος του τράβηξε μια φωτογραφία.
Την ώρα που φωτογράφιζε, επέτρεψε ο Θεός να φανεί κάτι από την αόρατη Χάρη του Μυστηρίου του Βαπτίσματος.
Αυτό φάνηκε όταν εκτυπώθηκαν οι φωτογραφίες.
Όλοι παρατήρησαν με κατάπληξη και ιερό δέος ότι στο κεφάλι του νεοφώτιστου καθόταν ένα λευκό περιστέρι!!!
 Η συγκίνηση του ίδιου μόλις είδε τη φωτογραφία ήταν απερίγραπτη.
Το γεγονός αυτό συνέβη το 1980 στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου, του Αγίου Όρους.



Κάποτε, ο γέροντας Ευμένιος Σαριδάκης μνημόνευσε στην Πρόθεση τον Ευρωπαίο γνωστό ανθρωπιστή Ραούφ Φολερώ, παπικό στο δόγμα, επειδή είχε ευεργετήσει το Λεπροκομείο και ήταν πολύ καλός άνθρωπος. Τότε, άγγελος Κυρίου του πέταξε τη μερίδα από το άγιο Δισκάριο τρεις φορές.
 Την τρίτη φορά, του εμφανίστηκε λέγοντάς του ότι εκεί (στην Πρόθεση) έχουν θέση μόνο τα μέλη της Εκκλησίας.
Του εξήγησε ότι στο κομποσχοίνι του μπορεί να βάλει τους πάντες,
αιρετικούς, ετεροθρήσκους, φονιάδες, εγκληματίες, ασελγείς, ζώντες και κεκοιμημένους, το πλήρωμα όλης της οικουμένης.
Στην ευχαριστιακή Αναφορά όμως, μόνο τους Ορθόδοξους, γιατί αυτοί αποτελούν τα μέλη της μίας, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας.

Ιερόθεος μοναχός

Κάποτε ένας Τούρκος δικαστής κάλεσε τον π. Βασίλειο (μετέπειτα γέροντας Ιερώνυμος της Αίγινας) στο αρχοντικό του. Όταν έφθασε στο αρχοντικό του δικαστή του είπε:
- Αφέντη παπά, εγώ είμαι Τούρκος, μωαμεθανός. Όμως απ'το μισθό που παίρνω, κρατάω τα απαραίτητα για την οικογένεια μου και τα υπόλοιπα τα ξοδεύω σε ελεημοσύνες.
Βοηθάω χήρες, ορφανά, φτωχούς, προικίζω άπορα κορίτσια που παντρεύονται, βοηθάω αρρώστους. Κρατάω με ακρίβεια τις νηστείες, προσεύχομαι και γενικά προσπαθώ να είμαι συνεπής στην πίστη μου.
Επίσης όταν δικάζω, προσπαθώ να είμαι δίκαιος, δε χαρίζομαι σε κανέναν, όσο μεγάλη θέση κι αν έχει. Τι λες, όλα αυτά που κάνω δεν είναι αρκετά για να κερδίσω τον παράδεισο, που λέτε σεις οι χριστιανοί;
Ο π. Βασίλειος εντυπωσιάστηκε από όσα του είπε ο Τούρκος δικαστής κι ο νους του πήγε αμέσως στον εκατόνταρχο Κορνήλιο (Πράξ. ι΄). Διέκρινε μεταξύ τους δύο βίους παράλληλους.
Κατάλαβε πως πρόκειται για δίκαιο και καλοπροαίρετο άνθρωπο και ίσως η δική του αποστολή να ήταν ίδια με εκείνην του Απόστολου Πέτρου προς τον εκατόνταρχο. Αποφάσισε λοιπόν να δώσει τη μαρτυρία της πίστης του.
-Δεν μου λες, αφέντη, έχεις παιδιά;
-Ναι, έχω.
-Δούλους, έχεις;
-Έχω και δούλους.
-Ποιος εκτελεί καλύτερα τις εντολές σου, τα παιδιά ή οι δούλοι σου;
-Σίγουρα οι δούλοι μου, γιατί τα παιδιά, με το θάρρος που έχουν, πολλές φορές παρακούν και κάνουν ό,τι θέλουν, ενώ οι δούλοι μου κάνουν πάντα ό,τι τους λέω εγώ.
-Δε μου λες αφέντη, όταν εσύ πεθάνεις ποιος θα σε κληρονομήσει: οι δούλοι σου, που εκτελούν τις εντολές σου πιστά, ή τα παιδιά σου που σε παρακούν;
-Μα τα παιδιά μου βέβαια. Μόνο αυτά έχουν κληρονομικά δικαιώματα, όχι οι δούλοι.
-Ε, λοιπόν, όσα κάνεις αφέντη είναι καλά, αλλά το μόνο που μπορούν να σου κάνουν, είναι να σε κατατάξουν στην κατηγορία των καλών δούλων.
Αν όμως θέλεις να κληρονομήσεις τον παράδεισο, τη βασιλεία των ουρανών, πρέπει να γίνεις υιός.
Κι αυτό γίνεται μόνο με το βάπτισμα.


ΔΟΞΑ ΣΟΙ ΚΥΡΙΕ ΔΟΞΑ ΣΟΙ!!
Πηγή Πολυξένη Ρέρρα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

Στήν πραγματικότητα, δέν γίνεται μόνο καύση, ἀλλά καί θρυμματισμός τῶν ὀστῶν τοῦ νεκροῦ σώματος, οἱ δέ συγγενεῖς παραλαμβάνουν σκόνη θρυμματισμένων ὀστῶν καί ὄχι τέφρα «στάχτη».

Βασιλική Νταγκούλη*
Νομικός-Θεολόγος

Τά τελευταῖα χρόνια, ἕνα ἀπό τά θέματα πού ταλανίζουν ἔντονα τήν κοινωνία μας, σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε νά διχάζουν πολλούς, εἶναι τό ζήτημα τῆς καύσης τῶν νεκρῶν.

Βέβαια, στό ζήτημα αὐτό, ἔχει δοθεῖ λύση. Ἡ μέν Πολιτεία ἐπιτρέπει πλέον καί νομικά τήν καύση τοῦ σώματος μετά θάνατον, σέ ὅσους τό ἐπιθυμοῦν, ἡ δέ Ἐκκλησία ἀπευθυνόμενη στά μέλη της, ἀκολουθεῖ τήν παραδοσιακή ἄποψη τῆς ταφῆς τῶν νεκρῶν, μέ τήν προοπτική τῆς ἀνάστασης τῶν σωμάτων.

Ἡ πρακτική τῆς καύσης τῶν νεκρῶν, συναντᾶται σέ ἀνατολικά θρησκεύματα, ὅπως στόν ἰνδουισμό, καθώς καί σέ χῶρες πού πιστεύουν στήν εἰδωλολατρία. Θεωροῦν ὅτι τό σῶμα, δέν ἔχει ἰδιαίτερη ἀξία.

Τό ταυτίζουν μέ τόν πόνο καί τήν φθορά καί πιστεύουν ὅτι ὁ ἄνθρωπος μέ τόν θάνατό του, ἀπελευθερώνεται ἀπό τήν καταδυνάστευση τοῦ ὑλικοῦ σώματος.

Ἀντίθετα, ὁ Ἰουδαϊσμός καί τό Ἰσλάμ παραδοσιακά ἀπορρίπτουν τήν καύση, γιατί θεωροῦν τό σῶμα ἱερό καί ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ ταφή εἶναι ἡ σωστή διαδικασία γιά τήν ἐπιστροφή τοῦ σώματος στή γῆ.

Στήν ἑλληνική ἀρχαιότητα, ὑπῆρχαν περιπτώσεις καύσης τῶν νεκρῶν, ὁ κανόνας ὅμως ἦταν ἡ ταφή τους.

Κλασσικές ἀποδείξεις εἶναι ὁ τύμβος τοῦ Μαραθώνα καθώς ἐπίσης καί τά πάμπολλα ταφικά εὑρήματα (κτερίσματα) π.χ. στούς τάφους τῶν Μυκηνῶν, ὅπου ἐκεῖ ἀνακαλύπτουμε καί σκελετούς.

Ἀλλά καί συνεχῶς ἡ ἀρχαιολογική σκαπάνη φέρνει στό φῶς νεκροταφεῖα πόλεων, τάφους ἁπλῶν πολιτῶν καί ἐνδόξων βασιλέων (π.χ. ὁ τάφος τοῦ Ἀγαμέμνονα στίς Μυκῆνες).

Τό κλασσικότερο παράδειγμα σεβασμοῦ στούς νεκρούς, ἀναφέρεται στήν τραγωδία τοῦ Σοφοκλῆ «Ἀντιγόνη», ἡ ὁποία ἔθαψε τόν «προδότη», κατά τόν Κρέοντα, ἀδερφό της.

Ἀξίζει ἰδιαιτέρως νά ὑπογραμμιστεῖ τό ἑξῆς: Ἀκόμη καί στίς περιπτώσεις πού ἔκαιγαν τό νεκρό σῶμα, ἀκολουθοῦσε ἡ ταφή τῶν ὀστῶν μέ τίς ἀνάλογες τιμές.

Συνέλεγαν τά ὀστᾶ, τά τοποθετοῦσαν σέ πολυτελεῖς λάρνακες καί στήν συνέχεια τά ἔθαβαν.

Στήν σύγχρονη Ἑλλάδα, μέ τούς Νόμους 3448/2006 καί 4277/2014, ἐπιτρέπεται ἡ ἀποτέφρωση τῶν νεκρῶν καί προβλέπεται ἡ ἵδρυση Ἀποτεφρωτηρίων.

Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐξέδωσε τήν ὑπ’ ἀριθμ. 2959/29-10-2014 ἐγκύκλιό της «Περί κανονικῶν συνεπειῶν τῆς καύσεως τῶν νεκρῶν», μέ τήν ὁποία ἀπαγορεύει τήν τέλεση Νεκρώσιμης ἀκολουθίας σέ μέλη τῆς Ἐκκλησίας πού ἐπέλεξαν τήν καύση.

Στίς 30/9/2019 ἔγινε ἡ ἔναρξη λειτουργίας τοῦ πρώτου (καί μοναδικοῦ πρός τό παρόν) Ἀποτεφρωτηρίου τῆς χώρας, στή Ριτσώνα Εὐβοίας.

Ἔκτοτε, ἡ ἀποτέφρωση ἔγινε πρακτικά ἐφικτή καί στήν Ἑλλάδα.

Προκειμένου νά ἀντιληφθοῦμε ὅτι ἡ ὅλη διαδικασία τῆς ἀποτέφρωσης ἐνεργεῖ κατά τρόπο βίαιο καί πολύ ὑποτιμητικό στό ἀνθρώπινο σῶμα, θά ἀναφερθοῦμε ἐν συντομίᾳ στήν ἐν λόγῳ διαδικασία.

Τό νεκρό σῶμα καίγεται σέ κλίβανο σέ θερμοκρασία τῶν 1.400-2.100 βαθμῶν κελσίου, ἐνῷ μετά τήν καύση, ὁ σκελετός καί τά ὀστᾶ πού ἀπομένουν, ρίχνονται σέ ἠλεκτρικό σπαστῆρα ὀστῶν (μίξερ).

Ἐκεῖ κονιορτοποιοῦνται, συλλέγεται ἡ σκόνη σέ δοχεῖο (τεφροδόχο) καί παραδίδεται στούς οἰκείους τοῦ ἀποτεφρωθέντος. Ὁ ὅρος «ἀποτέφρωση», εἶναι παραπλανητικός.

Στήν πραγματικότητα, δέν γίνεται μόνο καύση, ἀλλά καί θρυμματισμός τῶν ὀστῶν τοῦ νεκροῦ σώματος, οἱ δέ συγγενεῖς παραλαμβάνουν σκόνη θρυμματισμένων ὀστῶν καί ὄχι τέφρα «στάχτη».

Μέ τόν τρόπο αὐτό, τό ἀνθρώπινο σῶμα ἐκτίθεται στήν ἀδηφάγο μανία τῆς τεχνολογίας.

Κατά τήν χαρακτηριστική ἔκφραση τοῦ π. Ἰουστίνου Πόποβιτς, ἡ καύση τῶν νεκρῶν συνιστᾶ «πολιτισμένη ἀνθρωποφαγία».

Στόν ἰσχυρισμό πού ἐπικαλοῦνται οἱ θιασῶτες τῆς καύσης, ὅτι αὐτή ἀποτελεῖ «ἀξιοπρεπῆ λύση», ἀπαντοῦμε ὅτι αὐτό, εἶναι κάτι πολύ ὑποκειμενικό.

Ὁ πιστός ὀρθόδοξος, θεωρεῖ προφανῶς ἀξιοπρεπῆ λύση τήν Ἐξόδιο Ἀκολουθία καί ὅλη τήν διαδικασία τῆς ταφῆς.

Ἀναρωτιόμαστε κατά πόσο θά μποροῦσε ἡ καύση νά εἶναι «ἀξιοπρεπής λύση», ὅταν τά νεκρά σώματα θεωροῦνται ἀπορρίμματα καί ἄχρηστα ἀντικείμενα τά ὁποῖα μέ τήν ὅλη διαδικασία παραδίδονται σέ ἕναν βίαιο ἀφανισμό.

Ἡ Ἐκκλησία μας, ἀγκαλιάζει τόν ἄνθρωπο καί ἐνδιαφέρεται γι’ αὐτόν καί πέρα ἀπό τόν θάνατό του.

Ἀκολουθῶντας τήν Εὐαγγελική καί Πατερική διδασκαλία, σέβεται τό ἀνθρώπινο σῶμα σάν δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, δέν ἐπιτρέπει τήν καύση τῶν νεκρῶν καί δέχεται τήν ταφή.

Στήν Παλαιά Διαθήκη, ὁ ἄνθρωπος μέ τήν δημιουργία του, εἶναι μία συγκεκριμένη ὑπόσταση-πρόσωπο.

Δημιουργεῖται ἀπό τόν Θεό «ὡς καλός λίαν». Τό «καλός λίαν», ἀναφέρεται καί στήν ψυχή καί στό σῶμα του.

Τό σῶμα, δέν εἶναι τό «κακό μέρος» τοῦ ἀνθρώπου καί ἡ ψυχή «τό καλό».

Μετά τήν πτώση τῶν πρωτοπλάστων, ὁ Θεός ἀπευθύνεται σ’ αὐτούς μέ τά ἑξῆς λόγια: «Γῆ εἶ καί εἰς γῆν ἀπελεύση» (Γέν. γ΄ 19).

Εἶναι μία ὑπενθύμιση γιά μᾶς, ὅτι δημιουργήθηκε τό σῶμα μας ἀπό χοϊκή ὕλη καί συνεπῶς στό χῶμα τελικά θά πρέπει νά καταλήξει (καί ὄχι νά ἐξαφανιστεῖ μέ τήν καύση).

Στό κεφάλαιο 50ό στή Γένεση, βλέπουμε ὅτι ὁ Ἀβραάμ ὅταν ἦρθε στή γῆ Χαναᾶν, φρόντισε νά ἀγοράσει ἕνα σπήλαιο –καί μάλιστα ἀναφέρεται ἡ τιμή του (400 ἀργυρᾶ δίδραχμα)– γιά νά θάψει ἐκεῖ τήν γυναῖκα του Σάρρα.

Ἐκεῖ ἐτάφη καί αὐτός. Ἐκεῖ ἐτάφη ὁ Ἰσαάκ καί ἡ Ρεβέκκα, ἡ Ραχήλ καί κατόπιν ὁ Ἰακώβ καί ἡ Λεία.

Ἀλλά καί ὁ Ἰωσήφ, ὁ γιός τοῦ Ἰακώβ, ὅρκισε τούς Ἑβραίους, ὥστε, ὅταν καί αὐτός πεθάνει, νά πάρουν τά ὀστᾶ του καί νά τά θάψουν.

Ἡ Καινή Διαθήκη, θεωρεῖ αὐτονόητη τήν ταφή τῶν νεκρῶν. Ἡ ἐτυμολογική προέλευση τοῦ ὅρου «κηδεία», σημαίνει φροντίδα.

Μέ τήν ταφή, ἐκφράζεται ἡ ἀγάπη τῆς Ἐκκλησίας στόν ἄνθρωπο καί ἡ ἄρνηση βίας πάνω στό σῶμα του.

Τούς ἀνθρώπους πού φεύγουν ἀπό τήν ζωή, ἡ Ἐκκλησία τούς ἀποκαλεῖ «κεκοιμημένους», διότι βρίσκονται σέ ἀναμονή γιά νά ξυπνήσουν τήν Δευτέρα Παρουσία.

Γιά τήν Ἐκκλησία, ἡ ἀνθρώπινη ζωή δέν κλείνεται σέ δύο ἡμερομηνίες, δέν ἔχει τήν χρονική διάρκεια πού γράφουν οἱ ταφόπλακες.

Γι’ αὐτό, τούς τόπους ὅπου φιλοξενοῦνται τά σώματα τῶν κεκοιμημένων καί διαθέτουν καί αὐτοί ἱερότητα, τούς ἀποκαλεῖ «κοιμητήρια».

Τό «σῶμα εἶναι ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» κατά τόν Ἀπόστολο Παῦλο (Α΄ Κορ. 3,17). «Ὁ “ναός” αὐτός εἶναι “ἅγιος” καί ὅποιος τόν καταστρέφει, θά καταστραφεῖ ἀπό τόν Θεό» (Α΄ Κορ. 3, 17).

Κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη Χρυσόστομο, τό σῶμα μας εἶναι ἱερό.

Μεταξύ σώματος καί ψυχῆς, ὑπάρχει στενότατος δεσμός καί ἐπικρατεῖ ἁρμονία μεταξύ αὐτῶν τῶν δύο στοιχείων τῆς ὑπόστασης τοῦ ἀνθρώπου.

Οἱ Πατέρες μᾶς λένε, ὅτι, ἀκόμη καί μετά τόν χωρισμό τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα, δέν καταργεῖται ἡ ὑπόσταση.

Κατά τόν Ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης, ἡ ψυχή, παρά τόν χωρισμό της ἀπό τό σῶμα, γνωρίζει τά μέλη της.

Ὁπότε, μέ τή δύναμη καί ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, θά εἰσέλθει πάλι στό δικό της σῶμα καί ἔτσι θά γίνει ἡ Ἀνάσταση τῶν νεκρῶν σωμάτων.

Ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ, εἶχε σάν σκοπό νά θεραπεύσει ὅλον τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἁμαρτία.

Γι’ αὐτό, ὁ Χριστός, προσέλαβε ὁλόκληρη τήν ἀνθρώπινη φύση, μέ ψυχή καί σῶμα.

Στό πρόσωπό Του, θεραπεύονται καί ἐξαγιάζονται, τόσο ἡ ψυχή, ὅσο καί τό σῶμα, τό ὁποῖο θεώνεται «κατά χάριν» μαζί μέ τήν ψυχή «τό συναμφότερον» καί συνδοξάζεται.

Στήν εἰκονογραφία καί ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, γίνεται ἀναφορά γιά τήν Κοίμηση καί ταφή τῆς Θεοτόκου, γιά τήν ταφή τοῦ Τιμίου Προδρόμου, καθώς ἐπίσης καί γιά τήν ταφή ἄλλων ἁγίων.

Βλέπουμε ἐπίσης νά ἀποδίδεται τιμή στό νεκρό σῶμα τῆς Ταβιθᾶ.

Κορυφαία ἔκφραση τῆς ταφῆς, ὡς ἀρχετύπου, ἀποτελεῖ τό γεγονός τῆς ταφῆς τοῦ Χριστοῦ, τήν ὁποία συμβολικά ἀποτυπώνει ὁ Ἴδιος στήν ἐξίσωση τῆς σπορᾶς τοῦ σιταριοῦ πρός τόν ἐνταφιασμό: «Ἐάν μή ὁ κόκκος τοῦ σίτου πεσών εἰς τήν γῆν ἀποθάνῃ, αὐτός μόνος μένει.

Ἐάν δέ ἀποθάνη, πολύν καρπόν φέρει» (Ἰωάν. 12:24). Στήν Ἁγία Γραφή, γίνεται λεπτομερής ἀναφορά στήν Θεόσωμη Ταφή τοῦ Κυρίου κατά τήν ὁποία ἐναποτέθηκε τό Σῶμα Του μέ τά ὀθόνια καί τά ἀρώματα στό «λελατομημένον ἐκ πέτρας καινόν μνημεῖον» (Μάρ. κεφ. 15,45).

Μετά τήν Σταύρωση συνεπῶς, τό Πανάγιον Σῶμα τοῦ Κυρίου μας, δέν κάηκε ἀπό τόν Ἰωσήφ τόν Ἀριμαθαίας καί τόν Νικόδημο, ἀλλά ἐνταφιάστηκε μέ ἰδιαίτερη τιμή ἀφοῦ «ὁ Ἰωσήφ ἐνετύλιξεν αὐτό σινδόνι καθαρᾷ» (Ματθ. 27, 59-60).

Ἡ κατεξοχήν πράξη μέ τήν ὁποία ὁ Χριστός ἀποκαθιστᾶ τόν ἄνθρωπο στήν ὁλότητά του καί καταργεῖ τόν θάνατο, εἶναι ἡ Ἀνάστασή Του, ἡ ὁποία σημαίνει Ἀνάσταση τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ.

Κατά τήν μαρτυρία τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ὁ Κύριος ἀναστήθηκε ὡς «ἀπαρχή τῶν κεκοιμημένων». (Α΄ Κορ. 15,20).

«Ἀπαρχή», σημαίνει ὅτι ἀναστήθηκε πρῶτος γιά νά ἀναστηθοῦν κατά τόν ἴδιο τρόπο ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, δίκαιοι καί ἁμαρτωλοί.

Ὁ Χριστός, ἀναστήθηκε πραγματικά μέ τό ὑλικό Του σῶμα. Ἀναστήθηκε ἄφθαρτο.

Τό ἴδιο θά συμβεῖ καί μέ τό ἀνθρώπινο σῶμα τό ὁποῖο νεκρώνεται καί περιμένει τό «κέλευσμα» (παράγγελμα) τοῦ Χριστοῦ κατά τήν Δευτέρα Παρουσία (Α΄ Θεσ. 4,16), ὥστε νά ἀναστηθεῖ, νά ξαναενωθεῖ μέ τήν ψυχή καί νά ζήσει αἰώνια μαζί της.

Εἶναι πολύ χαρακτηριστική ἡ προφητεία τοῦ προφήτη Ἰεζεκιήλ, ὅπου περιγράφεται θαυμάσια ἡ Ἀνάσταση τῶν σωμάτων (Ἰεζ. λζ’ 1-14), κατά τήν ὁποία, τό σῶμα θά εἶναι μέν τό ἴδιο, ἀλλά ἄφθαρτο, ἀθάνατο, ἀνακαινισμένο 
Σπείρεται ἐν φθορᾷ, ἐγείρεται ἐν ἀφθαρσίᾳ», κατά τόν Ἀπόστολο Παῦλο (Α΄ Κορ. ιε΄ 42-44).

Ὁλόκληρη ἡ Μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀναφέρεται στόν ὅλον ἄνθρωπο.

Ἐφόσον ἀναστήθηκε ὁ Ἰησοῦς, πραγματικά ἄνοιξε καί σέ μᾶς τόν δρόμο γιά νά βιώσουμε καί τή δική μας Ἀνάσταση.

Αὐτοί εἶναι καί οἱ λόγοι γιά τούς ὁποίους, οἱ Ὀρθόδοξοι θεωροῦμε τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ σάν κορυφαῖο γεγονός γιά τήν σωτηρία μας.

Πιστεύουμε μέ βεβαιότητα στήν Ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, δηλαδή στήν Ἀνάσταση τῶν σωμάτων.

Αὐτό εἶναι καί τό περιεχόμενο τῆς ἐλπίδας μας.

Ἀφοῦ λοιπόν ὁ Χριστός ἐπέλεξε γιά τόν ἑαυτό του τήν ταφή καί τήν ἐξαγίασε, δέν ἐπιτρέπεται νά ἐγκαταλείψουμε τό παράδειγμα πού μᾶς ἄφησε, ἰδιαίτερα μάλιστα ἀφοῦ συνδέεται ὄχι μόνο μέ τήν Ἀνάστασή Του, ἀλλά καί μέ τήν Ἀνάσταση τῶν δικῶν μας σωμάτων.

Ὁ ἱερός Χρυσόστομος προβάλλει τήν σωστή δογματική σημασία τῆς ταφῆς τῶν νεκρῶν, ἡ ὁποία πρέπει νά γίνεται πρός Δόξαν Θεοῦ.

Μέσῳ τῆς ταφῆς, σώθηκαν ἄφθαρτα καί ἀκέραια λείψανα τῶν Ἁγίων μας (Ἅγιος Σπυρίδων, Ἅγιος Γεράσιμος, Ἅγιος Διονύσιος κ.λπ.), τά ὁποῖα ἀποτελοῦν γιά μᾶς πηγή χάριτος ἀλλά καί ὑπόμνηση τῆς δικῆς μας μέλλουσας προοπτικῆς.

Ὁ Μέγας Βασίλειος, τονίζει ὅτι, τά λείψανα τῶν ὑπέρ Χριστοῦ ἀποθανόντων, εἶναι τίμια.

Ἀνάλογα διδάσκουν καί οἱ Ἀποστολικές Διαταγές. Κατά τόν Ἅγιο Ἰάκωβο Τσαλίκη «Μία μέρα τά Λείψανα θά ἀναστηθοῦν κατά τήν βουλή τοῦ Θεοῦ, ὅπως εἶπε ὁ Χριστός μας, καί πάντες ἀναστήσονται».

Τά Ἅγια Λείψανα, τά τοποθετοῦμε σέ λειψανοθῆκες, τά σεβόμαστε, τά προσκυνοῦμε, τά τιμοῦμε, τά ἀσπαζόμαστε.

Διότι, ὄχι μόνο μετέχουν στήν ἄκτιστη χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀλλά μεταδίδουν τή θεία χάρη καί θαυματουργοῦν.

Ὄχι μόνο ζοῦν μέσα σ’ αὐτήν, ἀλλά μέ αὐτή τήν θεία χάρη ζωοποιοῦν καί μᾶς.

Κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, τά σεβόμαστε ὄχι σάν Θεό, ἀλλά σάν κτίσμα γεμάτο ἀπό θεία ἐνέργεια καί χάρη.

Ἔτσι κατανοεῖται ἡ διά τῶν Ἁγίων λειψάνων θαυματουργική δύναμη τῶν Ἁγίων μας στήν Ἐκκλησία.

Σημαντικές εἶναι οἱ μαρτυρίες περί ταφῆς καί Ἁγίων Λειψάνων πού σῴζονται στά Πρακτικά τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων.

Ἐνδεικτικά, ἀναφέρουμε ὅτι, σέ ἀπόσπασμα Πρακτικοῦ τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τονίζεται τό ἑξῆς: «Ἡ δύναμη τῶν μετά τήν ταφή ἀπομενόντων λειψάνων, εἶναι μερικές φορές τόσο μεγάλη, ὥστε ἐκ λειψάνων πολλάκις μαρτύρων καί εἰκόνων, ἐλαύνονται δαίμονες».

Ἀπό τούς Ἱερούς Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας, προκύπτει ἐπίσης ὅτι ἡ ταφή εἶναι ὁ μόνος τρόπος μεταχείρισης τῶν νεκρῶν σωμάτων.

Ἀπό Κανόνα π.χ. τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, προκύπτει, ὅτι, τόσο σεβασμό ἔχει ἡ Ἐκκλησία μας πρός τόν ψυχοσωματικό ἄνθρωπο, ὥστε δέν διστάζει νά τοῦ δώσει τήν Θεία Κοινωνία, ἀκόμη καί λίγες στιγμές πρό τοῦ θανάτου του, ἄν καί γνωρίζει ὅτι σέ λίγο θά ὑπάρχει ἄψυχο σῶμα.

Ὁ Κανών 7 τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, διατάσσει τήν καθιέρωση τῶν ἱερῶν ναῶν, μέ τήν τοποθέτηση σ’ αὐτούς, ἱερῶν λειψάνων.

Τό σῶμα μας, ἐπειδή εἶναι εἰκόνα Θεοῦ, διά τῆς μετοχῆς μας στήν ἁγιαστική χάρη τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, ἐξαγιάζεται καί ἀποκαθίσταται στό «ἀρχαῖον κάλλος» πού εἶχε πρό τῆς πτώσης. Τό σῶμα δηλαδή, δέν περιμένει τήν καταστροφή του, ἀλλά τήν «ἑτέρα μορφή του» (Μάρκ. 16, 12), τήν ἀναμόρφωσή του, «εἰς τό ἀρχαῖον κάλλος».

Γι’ αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία τό προσεγγίζει μέ ἰδιαίτερο σεβασμό, ἀγάπη καί αἰσθήματα ἱερά.

Ἐνταφιάζει τούς νεκρούς πού εἶναι πιστά μέλη της, τελώντας τή νεκρώσιμη ἀκολουθία.

Ὅλη ἡ ἐκκλησιαστική ἀκολουθία τῆς ταφῆς, ἔχει σχέση μέ ἐνταφιασμό σώματος.

Μᾶς δίνεται ἐπίσης ἡ εὐκαιρία νά ἀποκτήσουμε καί φιλοσοφική σκέψη, μπροστά στή θέα τοῦ κεκοιμημένου, ὅπως λέει καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος.

Ἐπισκεπτόμενοι λοιπόν τά μνήματα τῶν κεκοιμημένων μας, αἰσθανόμαστε ὅτι διατηροῦμε μία ἰδιαίτερη σχέση καί ἐπικοινωνία μαζί τους.

Πολύ σωστά εἶχε ἐπισημάνει ὁ λαογράφος καί καθηγητής Δημ. Λουκάτος: «Ἔχουμε ἀνάγκη τά λείψανα τῶν νεκρῶν μας.

Τό κάψιμο, θά ἦταν ἕνας πλήρης ἀφανισμός μίας ζωντανῆς συνέχειας καί μίας ἐπικοινωνίας, πού τήν θέλουμε».

Ἡ μνήμη τῶν νεκρῶν μας, μᾶς θυμίζει τίς ρίζες μας, τήν παράδοσή μας, τό χρέος μας ἀπέναντι σ’ αὐτούς.

Οἱ τάφοι τους, τά ὀστᾶ τους, τά λείψανά τους, εἶναι σεβαστά, ἀκόμη καί ἱερά. Τιμοῦμε τούς τάφους τῶν κεκοιμημένων μας, πάππων, προπάππων... Τιμοῦμε ἀκόμη τά ὀστᾶ τῶν ἡρώων μας.

Δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι ὁ Ἐθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός, στόν Ὕμνο του πρός τήν Ἐλευθερία, μέ πολλή συγκίνηση καί δέος γράφει στούς στίχους: «Ἀπ’ τά κόκκαλα βγαλμένη τῶν Ἑλλήνων τά ἱερά...». Αὐτή εἶναι ἡ παράδοσή μας.

Ἄς ἔχουμε λοιπόν πάντα ὑπόψη μας ὅτι μέσα στήν Ἐκκλησία, τό σῶμα μας δέν καταδικάζεται, ἀλλά ἁγιάζεται.

Δέν ὑποτιμᾶται, ἀλλά ἀνυψώνεται. Δέν καταστρέφεται, ἀλλά σώζεται. Δέν ἀποβάλλεται, ἀλλά θεώνεται.

Δέν ὑποβιβάζεται, ἀλλά ἀνυψώνεται, ὅπως ἀναλήφθηκε ὁ Κύριός μας. Δέν εἶναι ἄχρηστο μετά τόν θάνατο, διότι σ’ αὐτό θά ἐπιστρέψει ἡ ψυχή κατά τήν Δευτέρα Παρουσία.

Βέβαια, ὑπάρχουν καί περιπτώσεις πού σώματα Ἁγίων κάηκαν ἤ σώματα ἀνθρώπων πυρπολήθηκαν ἀπό διάφορες αἰτίες ἤ καταφαγώθηκαν ἀπό ζῶα.
Διαφέρουν ὅμως ὅλες αὐτές οἱ περιπτώσεις ἀπό τήν οἰκειοθελῆ ἀποτέφρωση τοῦ σώματος.

Γιά τόν λόγο αὐτό, ἡ Ἐκκλησία ἀπέναντι στά περιστατικά αὐτά, στέκεται πολύ προσεκτικά καί διαφοροποιεῖ τήν στάση της.

Δέχεται ὅτι δέν ὑποκρύπτεται ἑκούσια καύση καί συνεπῶς ὁ Θεός δέν θά καταλογίσει στίς περιπτώσεις αὐτές ἀσέβεια καί ἀπιστία.

Σήμερα, δυστυχῶς, ἡ ἑλληνική κοινωνία στήν πλειοψηφία της, ἀγνοεῖ ὅλα τά παραπάνω.

Οἱ σύγχρονες ἀντιλήψεις πού χαρακτηρίζουν τόν σύγχρονο ἄνθρωπο, ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τήν χριστιανική διδασκαλία.

Ἡ καύση τῶν νεκρῶν, εἶναι κορυφαῖο σύμβολο μηδενισμοῦ.

Πίσω ἀπό τήν ἐπιθυμία τῆς καύσης, κρύβεται ἡ περιφρόνηση στό σῶμα καί ἡ ἀπιστία στήν Ἀνάσταση τῶν νεκρῶν.

Δυστυχῶς, σήμερα καί χριστιανοί, συζητοῦν τό ἐνδεχόμενο ἀποτέφρωσης. Δέν δέχονται τό αἰώνιο, τό θεϊκό.

Καῖμε ὅ,τι ἔχει ἀξία, ὀμορφιά καί διάρκεια. Ἀγνοοῦν ὅτι μία τέτοια βίαιη πράξη εἶναι «βιασμός» τῆς φύσης, ἀφοῦ τό φυσικό εἶναι ἡ ἐναπόθεση στό χῶμα καί ἡ φυσική ἀποσύνθεση.

Ἡ Ἐκκλησία, ἐξακολουθεῖ νά κηδεύει καί νά ἐνταφιάζει τά σώματα τά ὁποῖα κοιμοῦνται, ἀναμένοντας τήν Ἀνάστασή τους. Ἡ Ἐκκλησία, σέβεται τήν ἐπιλογή τῆς καύσης ἀπό ὅσους τό ἐπιθυμοῦν.

Ὀφείλουν ὅμως καί ἐκεῖνοι νά ἀναγνωρίσουν τήν ἐλευθερία της, ὥστε νά μήν ὑποχρεωθεῖ στίς περιπτώσεις αὐτές νά τούς τελέσει Ἐξόδιο Ἀκολουθία.

Ἀνεπηρέαστη, ἀκολουθεῖ τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου, τήν Εὐαγγελική καί Πατερική διδασκαλία.

Μέσα στήν ἀγκαλιά τῆς Μητέρας Ἐκκλησίας, οἱ πιστοί, βιώνουμε τόν Χριστό.

Δεχόμαστε τήν ταφή καί ὄχι τήν καύση τοῦ σώματος.

Ἀναπνέουμε τήν χάρη καί τήν εὐωδία τῶν Ἁγίων Λειψάνων.

«Προσδοκῶ Ἀνάστασιν νεκρῶν καί Ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Ἀμήν».

* Το άρθρο δημοσιεύθηκε σε φυλλάδιο που εξέδωσε ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Κορυδαλλού

τα μηνύματα πολλά "κάθε βράδι * ζώο -πανήγυρις* στα τουριστικά μέρη " ας μην κλαίμε αργότερα γιατί θα μας κρίνουν τα Σόδομα καθότι τα ξεπεράσαμε ..έβλεπε Γέροντας οφθαλμοφανώς δαίμονες να κολάζονται με νέους.

Δευτέρα 11 Αυγούστου 2025

ΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ (περισσότερα εν καιρώ )

 

Παναγία Ελπίς στην Πόλη

Η Κωνσταντινούπολη έδειχνε πάντοτε ιδιαίτερο σεβασμό και απέδιδε ξεχωριστή τιμή στην Υπεραγία Θεοτόκο. Δεκάδες ναοί έχουν από αιώνων οικοδομηθεί στον ευλογημένο αυτό τόπο των ονείρων και των πάντα ζωντανών ελπίδων μας, με σκοπό να τιμηθεί η Μητέρα του Κυρίου μας.

Ένας από αυτούς τους ναούς είναι ο Ιερός Ναός Παναγίας Ελπίδος, στην περιοχή Κοντοσκάλι (Kumkapı) της Κωνσταντινούπολης. Ο ναός έχει μεγάλη και μακρά ιστορία. Ο χώρος όπου βρίσκεται υπήρξε τόπος ορθοδόξου λατρείας ήδη από τον 14ο αιώνα. Ο ναός καταστράφηκε από πυρκαγιά στις αρχές του 15ου αιώνα, ενώ ήδη λειτουργούσε αφιερωμένος στην Παναγία Ελπίδα. Ο σημερινός ναός θεμελιώθηκε στις 4 Ιουνίου 1895.

Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες, ομορφότερες και πιο καλοδιατηρημένες Ορθόδοξες χριστιανικές εκκλησίες της Πόλης. Κύρια χαρακτηριστικά της είναι οι δύο μεγάλοι πύργοι της με τα καμπαναριά και ο θαυμαστός θόλος της.

Το εσωτερικό του ναού καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από εικόνες και αγιογραφίες. Τον επιβλητικό τρούλο στηρίζουν τέσσερα τόξα με αγιογραφίες αγγέλων, κατά το πρότυπο του ναού της Αγίας Σοφίας.

Η τοπική ενορία δυστυχώς ακολουθώντας τη γενικώτερη απώλεια δύναμης της Ελληνικής Ομογένειας, δεν έχει πλέον ενορίτες. Σήμερα, ο ναός εξυπηρετείται από οικογένεια Αντιοχειανών Ορθοδόξων Χριστιανών, που όπως και σε άλλους ναούς της Πόλης, διακονούν ως νεωκόροι και φύλακες σπουδαίων μνημείων της Ορθοδοξίας.

Η συνήθης πρακτική των Ομογενών της Πόλης, όπως και της Ελληνικής Διασποράς, είναι πάντοτε να κτίζουν Ελληνικό Σχολείο δίπλα στο ναό. Στην περίπτωση της Παναγίας Ελπίδας βλέπουμε ακριβώς δίπλα από τον ναό ένα τριώροφο κτήριο, το οποίο, κατά την περίοδο της ακμής και ευημερίας του Ελληνισμού στην Πόλη, χρησιμοποιήθηκε ως σχολειό της τοπικής κοινότητας, αλλά σήμερα βρίσκεται σε κατάσταση ερήμωσης και εγκατάλειψης..

Ο ναός της Παναγίας Ελπίδος Κωνσταντινουπόλεως βρίσκεται στη συνοικία Kumkapı, στην οδό Gelevanli αριθ. 10 (τηλ. επικοινωνίας: 0090 212 638  8536).

Καλό Δεκαπενταύγουστο! Η Παναγία μας ας γεμίζει ελπίδα και χαρά τις ψυχές όλων!

ΠΗΓΗ https://kimintenia.com/2020/08/11/1241/